Yamaha MT10
Ha az MT09-es a Mad Maxból jött, akkor bizton állíthatjuk, az MT10-es a lámpaidomok és a többi elemeinek formavilága alapján Transformersből lépett ki az utakra.
Yamaha MT 10 képek!
Optimus fővezér sajnálhatja, hogy olyan hatalmas termetűre sikeredett, így csak sóvárogva szemlélheti az MT10-essel való száguldást. Valljuk be, a látványa is már külön élmény! A Yamaha is ráébredt, hogy az apró részletekre fontos figyelni. A míves csavarfejek, a fékdugattyúk fedelei, a lábtartók, kipufogótartók, a felülre helyezett váltó rudazatrendszerének részletes kidolgozása, a jelképek, az aranyra eloxált márkás Öhlins fordított teleszkópok, és egyéb díszítések elhelyezése oly szemet gyönyörködtető, amit idáig csak az Olasz gépezeteken figyelhettünk meg.
Yamaha MT 10 képek!
A gyári brosúrák sem adják alább, Hyper Bikenak nevezik az MT10-est. Mint a fenti Sci-fi filmes hasonlatom is éreztette, az elnevezés egyáltalán nem túlzó. Az MT-09 nagy tesójánál a rokonság egyértelmű, épp olyan vad, pont annyira futurisztikus, de mégis új, és mégis egyedi. A Yamaha mérnökei tudtak egy teljesen más egyéniséget alkotni. De elég a dizájn dicséretéből, pattanjuk már végre a nyergébe, és induljunk! Üléspozíciója, ülése nikedesen kényelmes. Lábtartói a helyén vannak, elsőre könnyű megtalálni, széles kormánya kellemesen erőt sugárzó macsós érzést nyújt. Magas termetemnek is kényelmes rajta elhelyezkedni. A gyújtáskulcs elfordítása után beindul a műszerfal. Hihetetlen kontúros, részletes grafikája azt az érzést kelti, mintha egy jobb minőségű Ipod lenne a helyén. A menü rendszere, rengeteg állítási lehetősége is ezt sugallja. Külön éjszakai és nappali üzemmódban állíthatjuk kijelzőnk hátterét, amit automatán vagy időre beállítva is tud váltani. Minden infónk meg van, ami csak szem szájnak ingere. Miután kigyönyörködtük magunkat a műszeregységen, bepöccentjük a négyhengeres 998 köbcentis vízhűtéses soros motorját. A Yamaháknál már megszokott ötletes módon az önindító gombja egybe épül a stop kapcsolóval. És már alapjáraton is valami csodás duruzsolást hallhatunk a motor életre kelésekor. Tesztgépünk a gyári opcióként kapható Akrapovic kipufogóval ( + 230.964 Ft. ) volt szerelve. És talán a motoros szíveknek nem is kell említeni, ez a márkanév már garantálja a katarzisba hajló hangszimfóniát! A szabványok és előírások ellenére is kis fordulatokon öblös és kellemes a hangja, aztán közepes tartománytól megindul a valódi erőt sugárzó hangorkán!
Yamaha MT 10 képek!
Az Mt10-es vadsága és 160 lóereje ellenére egy jól kezelhető, kellemesen motorozható gépezet. Több fokozatban állítható a gáz érzékenysége. Az igazán vad „A” módban a leg érzékenyebb, itt tényleg ügyelni kell a gázmozdulatokra, mert pillanatok alatt kiugorhat alólunk, aztán a távolodó Yamahánk LEDes hátsó lámpája szemlélése közben az aszfalton ülve találjuk magunkat. Utasunkra is vigyázzunk, magasan elhelyezett ülése és lábtartója nem sok kapaszkodási lehetőséget nyújt, és a régi kabaréból ismert kifejezéssel egy lazább gázfröccsnél könnyedén elveszíthetjük Lepsény körzetében. A „B” és „C” fokozatok főleg a közepes fordulatok alatt teszik finomabbá, kevésbé érzékennyé a gázreakciókat. Ne feledjük, az MT10-es 1000 köbcentis kategóriában 210 kilós súlyával könnyűnek számít, és az Abarth projektben 160 lóerőre combosodott erejével meg tud lepni minket, ha nem figyelünk rá. Egyes fokozatban 11.500-as fordulaton vet véget az elektronika motorunk pörgésének, de itt már 135 km / óra a tempónk. Gyakorlatilag egyesben már gyorshajtást követünk el az autópályán is, és a 6 fokozatú váltónkon még maradt 5 kapcsolási lehetőség.
Yamaha MT 10 képek!
Sajna a Nikedeknél jellegük meztelenségénél fogva a menetszél védelmet feláldoztuk a divat oltárán. Így aztán az egyes fokozat le szabályzása utáni felkapcsolásakor már a tankra kell hasalni, hogy bírjuk kapaszkodással. Nekem 170-es tempó volt, amit még a menetszélnél ki bírtam hozni az MT 10esből. Persze még megsaccolni is félelmetes, mit bírhat bőven 200 feletti, talán 300 közeli végsebességével. A kipörgésgátló kikapcsolásakor meg kis tempónál is nagyon érdemes koncentrálni, hiszen még 3-as fokozatban is emelgeti az elejét. Bevallom őszintén, majd 40 éves gyakorlatom ellenére a 3 napos teszt időnk kevésnek bizonyult ahhoz a megszokáshoz, hogy egyes fokozatban kikapcsolt kipörgésgátlóval úgy istenigazából neki merjek rántani a gáznak. Pláne, hogy frissen szerelt, még „szőrös” Brigeston hátsó gumink nagyon harapta az aszfaltot. Talán ezzel is érzékeltettem az MT10-es félelmetes erejét, és remélem azt is, hogy gyakorlatlan motorosoknak nem ajánlott.
Összegezve: A Yamaha az MT-10-essel magasra tette a mércét. Már ránézésre is látványos, részleteiben is szépen kidolgozott kifogástalan minőségű, divatos és nagyon futurisztikus. Bárhol megjelenik, nem lehet nem észrevenni. Ezt csak fokozza az Akrapocic kipufogóból áradó szimfónia is. Teljesítményében, motorozhatóságában is kiemelkedő, kellő gyakorlattal jól kezelhető valódi élménymotor!
Yamaha MT 10 adatai: Lista ára: 4.748.000 Ft.
Yamaha MT 10 képek!
|
folyadékhűtéses, 4 ütemű, DOHC, 4 szelepes
|
|
|
|
|
|
|
|
118,0 kW (160,4LE) @ 11 500 rpm
|
Csökkentett teljesítményű változat
|
|
|
111,0 Nm (11,3 kg-m) @ 9 000 rpm
|
|
|
|
Olajban futó, Többtárcsás
|
|
|
|
|
|
|
|
Állandó áttételű, 6 sebességes
|
|
|
|
|
|
|
Alváz
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lengőkaros, (karos felfüggesztés)
|
|
|
|
Hidraulikus kettős tárcsafék, Ø 320 mm
|
|
Hidraulikus tárcsafék, Ø 220 mm
|
|
|
|
|
Méretek
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Feltöltött tömeg (olajjal és üzemanyaggal)
|
|
|
|
|
|
Yamaha MT10 képek!
|