Yamaha XSR 900
Bámulatos, hol tart ma már tudomány…….! No, nem akarunk birkavesével földrengést megelőzni, mint kedvenc filmünkben, inkább azon ámuldozunk, hogy a mai motorok mennyire jók! Nehéz rajtuk hibát találni, hiszen a gyártás, a technika, és a sok tapasztalat már hihetetlen jó minőséget eredményez! A 80-as években egy 60-70 lóerős 750 köbcentis gép már nagynak számított, és hozta a 220 kiló körüli súlyát. Manapság a Yamahától „pille” könnyű 900-as készül 115 lóerős sportteljesítménnyel.
Yamaha XSR900 képek!
Azért egy minden fordulatszám tartományban jól működő, nagy teljesítményű erőforrás kifejlesztését még ma is évekig tartó tervezési munka előz meg. A Yamaha az NT-09-be megalkotta ezt a remek 3 hengeres 115 lóerős erőgépet, ami jól bevált. És ha már ennyire jól sikerült, akkor miért ne dobogjon ez a szív más stílusú, de hasonló karakterű gépben is. Adva volt egy sikeres és divatos XJR sorozat, és megérkezett a kistestvér, az XSR 900-as. Az XSR 900-as nem a nagytestvér árnyéka, inkább a társának mondható. Hiszen egy könnyű Caferacer, az alumínium vázának köszönhetően teletankolva is csak 195 kiló, de a 115 lóerős motorja nagyon sportos és dinamikus járművet alkot. Kis súlya és nagy ereje jól kezelhető élménymotorrá teszi. Városban, száguldásban, és vagánykodásban is nagyon otthon van. Jól is jön rajta a teljesítményállítási lehetőség. Az „A” üzemmódban HÚÚÚÚÚÚÚÚ, na itt a legérzékenyebb. Már kisebb gáz mozdulatokra is vehemensen reagál, nagyon karakteres és vad, még kettes fokozatban is emelgeti az elejét, erős fékezésnél előre dőlve meg a hátulját. És ha egyszerre nagy gázt adunk és durván fékezünk, logikailag mindkét kerék a levegőben. -J) Persze ez csak tréfa a légiességét éreztetvén, de az XSR adta katarzis az komoly! Aki tudja kezelni, erőlködés nélkül könnyedén játszadozhat vele, ……természetesen nem a forgalomban!! Visszatérve a teljesítményállításra, a „B” fokozatban kissé konszolidáltabb a gép, lustábbak a gázreakciók, konszolidáltabb a teljesítmény, és van egy harmadik fokozatunk is, ami nem annyira agresszív, de mégis kellemesen dinamikus, a gázfröccsök is mennek a visszaváltásnál. Ajánlatos ezt használni addig, amíg kicsit megszokjuk a frissen vásárolt XSR900-sunkat, de városban is kényelmesebb a „B” fokozattal közlekedni. Ugyanez a helyzet a kipörgés gátlóval: ASR érzékenysége is állítható két fokozatban, és a harmadik fokozat a kikapcsolója. Tehát ha élvezni akarjuk az XSR erejét, és némi futófelületet is áldozunk a gumiból, akkor van lehetőségünk, hogy az elektronika ne avatkozzon be. Könnyedsége minden helyzetben előnyössé teszi. Jól manőverezhető, szűk fordulásoknál, leparkolásnál, garázsba tolásnál lazán kezelhető. Kész kanyarzsonglőr, de egyenesben is kiváló úttartás, felfüggesztései egyszerűen személyre állíthatók. Nagy ereje és fürgesége mellet mégis tud konszolidáltan is viselkedni hisz az alsó fordulatszám tartományokban sem fulladozik. Igazi finom hangszer, ahogy ez a Yamahától elvárható. Rezgései alig érezhetők, csak nagyobb fordulaton kezd kicsit bizseregni. Háromezres fordulat alatt finoman húz, majd egyre jobban begerjednek a pacik, 7-8 ezer körül rátesz és vadul beindul. 11 ezres fordulatig kapaszkodni kell, majd ott avatkozik be az elektronika, véget vetve a pörgetős orgiának, megkímélve ezzel az erőművünket. Persze nincs szükség ilyen fordulatokra, nagyon sportosan lehet közlekedni 8-9 ezer körüli váltásokkal is. Váltója mind a 6 fokozatnál precízen, hangtalanul végzi a dolgát. Üléspozíciója kényelmesen, lazán sportos, hosszabb úton is kellemes. A motorblokk alá helyezett turcsi kipufogó alapjáraton, illetve kis fordulaton kellemesen, durmolósan muzsikál. Ezt is az NT9– től örökölte. Erőteljes hangorkánra annyira ne számítsunk, de a magasabb fordulatszám tartományoknál be indul azért egy kis dobhártya rezegtetés, de akkor már a kapaszkodással kell foglalkoznunk…….. A külcsin is említést érdemel. A műszerfalunk egyetlen óraegységben kapott helyett, mutatós darab, és ötletesen vagy 15 féle információt tartalmaz, mégis jól áttekinthető. Fehér fénye ragyogóan látható nappal, éjjel azonban kissé a vezető arcába vakít. Egy fényerőállítás jól jönne, és elbírtam volna viselni, ha kényelmesen egy kormánykapcsolóról lehetne váltogatni a funkciókat!
|
Yamaha XSR900 képek!
Dicséretesen már egyre természetesebb a mai mociknál, hogy első villájuk fordított teleszkópos. XSR-ünk is ilyet kapott, amit aranyra eloxált színe jól kiemel a matt fekete motorblokk előtt! És persze stabillá teszi az egész gépezetet, a vázkonstrukcióval együtt. Ha szemünk tovább vándorol, mindenhol prémium minőségű dizájn elemeket találunk. A lámpatartón, a hűtő oldalán, az ülés alatt is díszítő elemek dobják fel. A csavarjai is ékesen csillognak a matt fekete blokkon. A lábtartók a fékpedálon is kellemesen mívesek, de az egész gép kidolgozása, a csepp tankja, karcsú ülése mindenhol illeszkedik a kissé bobberes cafe racer stílushoz. A hátsó,- természetesen - ledes lámpa külön is említést érdemel, szó szerint kiemelkedően kihívó, szemgyönyörködtetően különleges.
|
Ülésünk a hátsókerék feletti zárral egy mozdulattal levehető! Alatta kaptunk egy kis kesztyűtartót és egy gyors szerszámkészletet. No………. nem mintha a Yamahát sűrűn kéne szerelgetni az út mentén, de jól jöhet lerobbant motoros társunk segítségénél!)))))
Összegezzve: A Yamaha XSR900 egy jól sikerült Niked bike. Motorja kellemes, lágy járása, duruzsolós hangja ellenére igen erős és agilis. Alumínium váza, fordított első teleszkópja igen merev, és könnyűvé teszi az egész gépet és csábít a vagánykodásra, az élménymotorozásra.
Yamaha XSR900 Képek!
Yamaha XSR900 adatai:
Motor típusa
|
3 hengeres, 4 ütemű, folyadékhűtéses, DOHC, 4 szelepes
|
Lökettérfogat
|
847 cm³
|
|
|
Kompresszióviszony
|
11,5 : 1
|
Maximális teljesítmény
|
84,6 kW (115LE) @ 10 000 rpm
|
Maximális nyomaték
|
87,5 Nm (8,9 kg-m) @ 8 500 rpm
|
|
|
|
|
Karburátor
|
Üzemanyag-befecskendezés
|
Gyújtás
|
TCI
|
Indítás
|
Elektromos
|
Váltó
|
Állandó áttételű, 6 sebességes
|
Kihajtás
|
Láncos
|
Fogyasztása
|
5,2 l/100km
|
|
|
Alváz
Váz
|
Gyémánt
|
Első felfüggesztés
|
Teleszkópvillák
|
Első rugóút
|
137 mm
|
Villaszög
|
25º
|
Utánfutás
|
103 mm
|
Hátsó felfüggesztés
|
Lengőkaros, (karos felfüggesztés)
|
Hátsó rugóút
|
130 mm
|
Első fék
|
Hidraulikus kettős tárcsafék, Ø 298 mm
|
Hátsó fék
|
Hidraulikus tárcsafék, Ø 245 mm
|
Első gumi
|
120/70ZR17M/C (58W) (Tubeless)
|
Hátsó gumi
|
180/55ZR17M/C (73W) (Tubeless)
|
Feltöltött tömeg (olajjal és üzemanyaggal)
|
195 kg
|
Üzemanyagtank kapacitása
|
14 L
|
Yamaha XSR900 képek!
|