Suzuki Hayabusa.
A vándor Sólyom az állatvilág leggyorsabbja, ragadozás közben zuhanórepülésben átlépi a 300 kilométeres sebességet. Nos, nem véletlen, hogy a Hayabusa innen kapta a nevét. De a lámpaidom lehajló csőre, az indexek melletti jellegzetes beömlő orrnyílások küllemében is igazi Sólyommá teszik.
Hayabusa képek!
Persze a 300-as tempó sem idegen tőle! Valódi legendává is tette ez a képessége, hiszen az elsők közt volt szériamotorként, ami átlépte a bűvös 300-as határt. Egy évtizedes sikere óta sokat fejlődött, 195 lóerősre combosodott, és a mai Sólyomnak már játszi könnyedséggel megy a bűvös határ feletti nagyobb tempó is. Az addig tapasztalható gyorsulás meg beillik az űrhajósok kiképző programjába. Nyugalommal állíthatom, a Sólyom egyáltalán nincs végveszélyben. Igazi jelenség, mindenhol megfordultak utána az emberek, csodálva kilógtak az autókból a piros lámpáknál és suttogták, nézd egy Hayabusa. Ismerőseim amint megneszelték, hogy velem van, jaj lett nekem! Jött is mindjárt a moleszta a mustrára, a tesztre. Gyorsuljunk, nézzük meg mit bír egy Daytonával! Ugyan már, ne viccelj, 50 vad telivér paci az eltérés, mit vársz. De akkor is, na kééééérleeeeek, hát jó, legyen, menjünk. Váci út, három üres sáv, lámpánál elöl a Sólyom és Én, oldalunkon a Daytona. Következő lámpa úgy 150 méter, sárga, zöld, gáz és uccu gyerünk. Valami nem stimmel, mintha lomhább lenne a Sólyom, és mégis, mi történt, a Daytona kicsi pont a tükörben. No fene, meg van, a módváltót C állásban felejtettem, ami a „konszolidáltabb” teljesítményű beállítás. Most ezt hogyan mondom el a barátomnak. Ez van, nem sok ellenfél létezik az utakon. A Sólyom kissé orr nehéz, de szerintem ez tudatos, hiszen az ehhez hasonlatos gyorsulási eseményeknél a brutális ereje ellenére is jól kontrolálható marad az eleje, és nem ágaskodik. Híre régóta csiklandozta az én érdeklődésemet is. Most aztán kellemes csalódás volt. Természetesen az élet nem áll meg, és Sólyom ide, Szuper sport oda, mennünk kell dolgozni! Csomagjaimnak nyeregtáskám fel. Nos, mit mondjak, nem éppen a Hayabusára szabták ezt a stílust! Mint százméteres sprinteren a túrabakancs, de szolidan tűrte, akár a városi poroszkálást is.
|
Hayabusa képek!
Fantasztikus ez a technika, hogy a szupersport gépek is jól használhatók már kisebb tempóknál is. Kényelmesen, rángatás és prüszkölés mentesen, 2000-2500 –as fordulattól is remekül kezelhető a gép. Nyugodt városi tempót is nagyon bírta, és a Suzuki mérnökei külön kedveskedtek nekünk egy háromállású módváltóval, ami „A” fokozatban a legdinamikusabb, „B”, és „C” állásban pedig kissé szelídebb. Már amennyire egy ragadozó Sólyom szelíd lehet. Persze nem ez az igazi otthona madarunknak, a száguldásra, a repülésre termett! Hát irány a pálya. Nézzük, elsőnek hol az a bizonyos le szabályzás, mennyit enged nekünk a nyúzásból. Előre hajolok, öblös nagy tankjára egész kényelmes ráfeküdni, sportosan egybeforrunk. No mondjuk a nagyobb sörhasakat oldalra kell fordítani, de azok inkább egy Cruiserre valók. Felkészültem a kilövésre, visszaszámlálás, a pálya üres, bő gáz….. Húúúúúúúúúú. A gyorsulás valami brutális. Pillanatok alatt 140, egyesben!!!!!! A fordulatszám 12.000, Itt az elektronika beszólt, hogy elég, váltsál mááááááár! Oksza, nem kell kétszer mondani, váltok, kímélem a madárkám szívét, felpakolok egészen négyesig. Na bátorság, most nézzük itt mit bírsz! Tehát 140-ről négyesben ismét bő gáz! WWWWÁÁÁÁÁOOOOOO……………….. A táj pillanatok alatt elmosódik, a horizont kontúrját vesztve szinte az első kerekünket nyaldossa, megnyílik a tér, elmosódnak a fények, az idő is elpépesedik, átlépünk egy másik dimenzióba, és már 220……a fordulat meg még csak 11.000! Na jóóóó, ennyi! Halottam hírét, mit tud ötösben és főleg hatosban, bő 300 fölött! De Hayabusa ide, Sólyom oda, már így is kiléptem a komfortzónámból! Bár a szélvédelem kifogástalan, a gépezet stabil és rezzenéstelen még ekkora tempónál is, de öreg motorosként nem lépem át érzékszerveim korlátait, nem hagyom lemaradni őrangyalaimat, és tartom magam a fogadalmamhoz, magamat a családnak és minden gépet a képviseletnek, karcolásmentesen adok vissza. Ha bele gondolunk, a legtöbb autópályán már egyesben is gyorshajtást tudunk elkövetni. A többi fokozatban meg a korlátokat maximum versenypályán, vagy a határok nélküli Német Autobahnon tudjuk feszegetni! És ha már túl vagyunk a száguldás mámorán, a biztonságos megállásunk sem elhanyagolható, amiben megbízható partnerünk a Brembo kiváló fékrendszerei. Elöl dupla, hátul egy tárcsás fékekkel, és az ABS kontrolálásával. Műszer egységünk a modern digitális kijelzőkkel hozza a retró sportos stílust.
Hayabusa képek!
Ami kellemes áttekinthetőséggel mindent megmutat, amire szükségünk van. Fordulatszámmérő, kilométeróra, napi számlálók, fokozatjelző, vízhőfok és pontos idő. Persze a pontosságot az órán néha állítanunk kell, mert Stephen Hawkingtól és Einsteintől is tudjuk, a sebesség jelentős növekedésével az idő lassabban telik! Épp ezért a Sólyom gázmarkolatát óvatosan tekerjük, nehogy mire hazamegyünk, szeretteink már megöregedjenek, és kimaradunk a fél életükből.
Összegezve: A Sólyom nincs végveszélyben, egyszerre lenyűgöző, és félelmetes. Ereje és gyorsulása leírhatatlanul brutális, az utakon nem nagyon találunk ellenfélre. Külleme is ezt sugallja, a hagyományos sportosságtól eltérően van benne valami sejtelmes. Valami, ami átszakítja a teret és a dimenziókat, ami átformálja a valóságot, és eltorzítja magát az időt is.
Hayabusa képek!
Suzuki Hayabusa 1300. Adatai:
Motor típusa
|
4 ütemű, 4 hengeres, vízhűtéses, DOHC
|
Furat x Löket
|
81,0 X 65,0 mm
|
Hengerűrtartalom
|
1.340 köbcentiméter
|
Teljesítmény
(Le/ford. percenként)
|
197,0/9.500
|
Nyomaték
(Nm/ford. percenként)
|
155,0/7.200
|
Sűrítési arány
|
12,5:1
|
Keverékképzés
|
Benzin befecskendezéses
|
Olajmennyiség
|
4,0 liter
|
Gyújtás
|
Elektronikus (tranzisztoros)
|
Indító rendszer
|
Elektromos
|
Kenés
|
Nedves olajteknő
|
Erőátvitel
|
6 sebességes mechanikus
|
Váz típusa
|
Dupla bölcsôváz alumínium ötvözetből
|
Fékek elöl
|
Dupla tárcsafék
|
Fékek hátul
|
Tárcsafék
|
Gumiabroncs elöl
|
120/70ZR17M/C 58W
|
Gumiabroncs hátul
|
190/50ZR17M/C 73W
|
Üzemanyagtartály
|
21,0 liter
|
Ülésmagasság
|
805 mm
|
Önsúly
|
220 kg
|
Hayabusa képek!
|